Αναθερμαίνεται το ενδιαφέρον για ενεργειακή διασύνδεση με Κρήτη

ΜΕ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ ΚΑΛΩΔΙΟ ΑΠΟ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ

Αναθερμαίνεται το τελευταίο χρονικό διάστημα ενδεχόμενη ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης με το σύστημα μεταφοράς ενέργειας της ΔΕΗ στην ηπειρωτική χώρα, μέσω υποβρυχίου καλωδίου συνολικού μήκους 250 χιλιομέτρων.

Για την ακρίβεια ο προτεινόμενος σχεδιασμός προβλέπει την πόντιση δύο ειδικών καλωδίων, στην περιοχή της Μονεμβασιάς, τα οποία θα καταλήγουν στην ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου.

Σημειώνεται ότι το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης έχει περιληφθεί από τον ΔΕΣΜΗΕ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) στη νέα μελέτη ανάπτυξης του συστήματος (ΜΑΣΜ) για την πενταετία 2010- 2014.

Ιδιαίτερο ρόλο -αλλά και προϋπόθεση- για την υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου αποτελεί η κατασκευή και λειτουργία στη Μεγαλόπολη από τη ΔΕΗ αφ’ ενός της νέας μονάδας φυσικού αερίου, παραγόμενης ισχύος 800 MW, και αφ’ ετέρου του Κέντρου Υψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Μεγαλόπολης, το οποίο θα διαχειρίζεται την ενέργεια που θα διοχετεύεται προς τη μεγαλόνησο μέσω της εναέριας γραμμής Μεγαλόπολης-Μονεμβασιάς.

Οπως τονίζεται χαρακτηριστικά στη σχετική έκθεση του ΔΕΣΜΗΕ, «απαραίτητη προϋπόθεση για τη σύνδεση του νησιού είναι η ολοκλήρωση της επέκτασης του δικτύου 400kV προς την Πελοπόννησο, δηλαδή η κατασκευή του ΚΥΤ Μεγαλόπολης και των συνδέσεών του με το ΚΥΤ Πάτρας και το ΚΥΤ Κουμουνδούρου μέσω Κορίνθου».

Η ποσότητα της ενέργειας που θα διοχετεύεται προς την Κρήτη εκτιμάται ότι μπορεί να καλύψει τη ζήτηση, ενώ το ενδεχόμενο επιπλέον φορτίο -σε περιόδους αιχμής- θα καλύπτεται με τη λειτουργία των πετρελαϊκών σταθμών της ΔΕΗ στον Αθερινόλακκο της Σητείας και στις Κορακιές Χανίων.

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ Το σκεπτικό για την ενεργειακή διασύνδεση της Πελοποννήσου με την Κρήτη περιλαμβάνει και την παραδοχή ότι το σύστημα μεταφοράς στο Μοριά σύντομα θα είναι κορεσμένο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την πρόσφατα δημοσιοποιημένη περίληψη της α΄ φάσης της μελέτης του ΔΕΣΜΗΕ για τη διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς«με την υφιστάμενη τοπολογία του συστήματος στην περιοχή της Πελοποννήσου δεν υπάρχει δυνατότητα απορρόφησης αιολικής ισχύος επιπλέον των 282 MW από τα 15 αιολικά πά κα που είναι σε λειτουργία και των 820 MW από 45 αιολικά στα οποία έχουν χορηγηθεί προσφορές σύνδεσης, ενώ εκκρεμούν ήδη αιτήματα για έκδοση προσφορών σύνδεσης σε ακόμη 28 αιολικά πάρκα συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 476 MW».

Η ικανότητα μεταφοράς προς και από την Πελοπόννησο -συνεχίζει η έκθεση«θα αυξηθεί σημαντικά μετά την ολοκλήρωση των προγραμματισμένων έργων μεταφοράς 400 kV που είναι ενταγμένα στην υπό υλοποίηση ΜΑΣΜ, τα οποία περιλαμβάνουν, α) το ΚΥΤ Πάτρας και τη σύνδεση του με το σύστημα 400kV της Δυτικής Ελλάδας (ΚΥΤ Διστόμου και ΚΥΤ Αχελώου), β) το ΚΥΤ Μεγαλόπολης και τη σύνδεσή του με το ΚΥΤ Πάτρας και γ) το ΚΥΤ Κορίνθου και τη σύνδεσή του με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου και το ΚΥΤ Μεγαλόπολης.

Η ολοκλήρωση όλων των έργων μεταφοράς 400kV στην Πελοπόννησο θα επιτρέψει την ασφαλή διασύνδεση αιολικών πάρκων εγκατεστημένης ισχύος (υφιστάμενα μέχρι σήμερα, αδειοδοτημένα και νέα) της τάξεως από 2.100 MW έως 2.200 MW.

ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΕΣ Ενδιαφέρον για τη διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης, όμως, επιδεικνύουν και ιδιώτες επενδυτές, καθώς μεγάλοι όμιλοι εισηγούνται την ανάπτυξη στην Κρήτη έργων παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και τη διασύνδεσή τους -μέσω υποβρύχιου καλωδίου- με το κεντρικό σύστημα της ΔΕΗ στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, ο Ομιλος Κοπελούζου έχει υποβάλει από πέρυσι στη ΡΑΕ σχέδιο με εκτιμώμενη δαπάνη 2,5 δισ. ευρώ- για τη διασύνδεση της Πελοποννήσου με την Κρήτη, όπου έχει προτείνει τη δημιουργία συμπλέγματος αιολικών πάρκων με συνολική παραγόμενη ισχύ 1.100 ΜW.

Ανάλογη είναι και η εκτιμώμενη δαπάνη για παρόμοιο αίτημα -διασύνδεσης δηλαδή της Πελοποννήσου με την Κρήτη με δημιουργία μεγάλου αριθμού αιολικών πάρκωνέχει καταθέσει πρόσφα