Ιστορία

Έκθεση για τους πολιτισμούς της Ν

Δύο χρυσά δακτυλιόσχημα περίαπτα (φυλαχτά που ράβονταν πάνω στα ρούχα). Είναι άγνωστης προέλευσης. Χρονολογούνται στην τελική νεολιθική περίοδο (4500-3200 π.Χ.), Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Εδώ είναι Βαλκάνια. Και οι ρίζες μας είναι κοινές από την 7η χιλιετία π.Χ. όπου φαίνεται πως κάτοικοι της σημερινής Ελλάδας κατευθύνθηκαν στα βορειοανατολικά.

Δύο χρυσά δακτυλιόσχημα περίαπτα (φυλαχτά που ράβονταν πάνω στα ρούχα). Είναι άγνωστης προέλευσης. Χρονολογούνται στην τελική νεολιθική περίοδο (4500-3200 π.Χ.), Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Πήραν μαζί τους τις γνώσεις τους για την καλλιέργεια της γης και την εξημέρωση των ζώων. Δεν γνωρίζουμε σε τι φύλα ανήκαν. Ωστόσο, από την ανασκαφική έρευνα μαθαίνουμε ότι πήραν μαζί τους και κοχύλια του Αιγαίου. Με αυτά στολίζονταν και αυτά ήταν στο επίκεντρο των εμπορικών ανταλλαγών τους.

0 Σχόλια
Διαβάστε περισσότερα...

Ερμηνεύοντας τους θρησκευτικούς και ιστορικούς μύθους

Η θεά Δήμητρα έφτασε στην Ελευσίνα μεταμφιεσμένη σε γριά, αναζητώντας την κόρη της Περσεφόνη, την οποία είχε απαγάγει ο Πλούτωνας. Έγινε δεκτή από το βασιλιά Κελεό που τη φιλοξένησε, και η θεά ως αντάλλαγμα ανέλαβε την ανατροφή του γιου του Δημοφώντα. Από το μύθο αυτό ξεπήδησαν η ιερή λατρεία της Δήμητρας και τα Ελευσίνια Μυστήρια.

Ωστόσο δεν θα ολοκληρώσουμε εδώ την αναφορά μας για τη μυθική εποχή. Όπως είπαμε στην αρχή του έργου μας, για τα αρχαιότατα χρόνια του ελληνικού έθνους υπάρχουν δύο είδη αφηγήσεων: Άλλες είναι γηγενείς, οι μυθικές παραδόσεις του λαού, τις οποίες παρουσιάσαμε παραπάνω συνοπτικά, ενώ άλλες δεν είναι παρά οι ερμηνείες αυτών των μύθων, όσες επιχείρησαν να κάνουν είτε αρχαίοι είτε νεότεροι λόγιοι. Για τις τελευταίες πρέπει να κάνουμε εδώ κάποια αναφορά, γιατί αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των αφηγήσεων του ελληνικού έθνους. Οι ερμηνείες αυτές έχουν ως στόχο να βρουν την αιτία για τη δημιουργία των μύθων ή να προσδιορίσουν τη σημασία των αφηγήσεων. Μερικές μάλιστα αποδοκιμάστηκαν, ενώ κάποιες άλλες έγιναν αποδεκτές4". Φυσικά υπάρχουν και κάποιοι που τις απορρίπτουν όλες ως αυθαίρετες και ανυπόστατες. Εμείς θα παραθέσουμε μερικά παραδείγματα από αυτές μόνο και μόνο για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της αμφισβήτησης γύρω από θέματα που αφορούν στην ιστορία των πατέρων μας.

0 Σχόλια
Διαβάστε περισσότερα...

Η Κάθοδος των Ηρακλειδών

Η Κάθοδος των Ηρακλείδων δημιούργησε τα δωρικά κράτη της Μεσσηνίας, της Σπάρτης, του Αργούς, της Κορίνθου, της Επιδαύρου και το κράτος των Αιτωλο-ηλείων στην Ήλιδα.

ι Θεσσαλοί, οι οποίοι πριν κατοικούσαν στην Ήπειρο, κινήθηκαν και εισέβαλαν στη χώρα που από τότε ονομάστηκε Θεσσαλία. Δύο άλλα έθνη, τα οποία ήδη κατοικούσαν στη χώρα αυτή, οι Βοιωτοί και οι Δωριείς, έφυγαν από εκεί και κινήθηκαν προς το νότο, μετά την επιδρομή των Θεσσαλών. Οι Βοιωτοί κατέλαβαν τη Βοιωτία και οι Δωριείς τη Δωρίδα. Από τη Δωρίδα, έπειτα από κάποιο χρονικό διάστημα, πολλοί Δωριείς μαζί με Αιτωλούς εισέβαλαν στην Πελοπόννησο και κυρίευσαν το μεγαλύτερο μέρος της. Η επιδρομή αυτή των Δωριέων, η οποία είχε συνέπειες πολύ πιο σημαντικές από τις προηγούμενες, αποκαλείται και Κάθοδος των Ηρακλειδών, γιατί τα παιδιά του Ηρακλή, τα οποία στο παρελθόν είχαν διωχτεί μακριά από την Πελοπόννησο, πήραν πίσω τις πατρίδες τους με τη βοήθεια των Δωριέων και των Αιτωλών. Δημιούργησαν τα δωρικά κράτη της Μεσσηνίας, της Σπάρτης, του Αργούς, της Κορίνθου, της Επιδαύρου και το κράτος των Αιτωλο-ηλείων στην Ήλιδα.

0 Σχόλια
Διαβάστε περισσότερα...

Όμηρος

Ο αρχαιότερος από τους μεγάλους Έλληνες ποιητές, στον οποίο αποδίδονται τα έπη Ιλιάδα και Οδύσσεια. Η ύπαρξη του αμφισβητήθηκε, αν και οι περί Ομηρου παραδόσεις φτάνουν μέχρι τον 7ο αιώνα π.Χ., ενώ πλούσιο βιογραφικό υλικό παραδίδουν οι επτά αρχαίοι Βίοι και ο Αγων (ανάμεσα στον Όμηρο και τον Ησίοδο). Αυτές οι πηγές, αν και χρονολογούνται στους ρωμαϊκούς χρόνους, στηρίζονται ασφαλώς σε παλαιότερο υλικό. Πάντως, σύμφωνα με τη σύγχρονη έρευνα, τα ομηρικά έπη τοποθετούνται -άρα και ο πιθανός ποιητής < οι πιθανοί ποιητές- στο δεύτερο μισό του 8ου αιώνα π.Χ. Για τη ζωή του ποιητή οι πληροφορίες είναι πολύ ασαφείς και αμφισβητήσιμες. Από όλες τις πόλεις που τον διεκδικούν -πάνω από δέκα- η Χίος και η Σμύρνη αιτιολογούν καλύτερα το λόγο για τον οποίο το κάνουν. Ως τόπος θανάτου του φέρεται η Ίος. Σήμερα η έρευνα αποδέχεται τη θεμελιώδη ενότητα των επών και κατ' επέκταση την ύπαρξη ενός ποιητή.

0 Σχόλια

ΝΙΧΩΡΙΑ ΕΝΑΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΧΡΟΝΩΝ (1100-700 π.Χ)

Οποιεσδήποτε και αν ήταν οι αιτίες της κατάρρευσης των υψηλά καλά οργανωμένων και αυστηρά ομογενοποιημένων μυκηναϊκών βασιλείων, η αποσύνθεσή τους προκάλεσε στους επόμενους αιώνες ανασφάλεια και σοκ. Η κοινωνία η οποία δημιουργήθηκε μετά την πτώση των ανακτόρων ήταν απλούστερη και περισσότερο διαχωρισμένη. Από τα ευρήματα γίνεται φανερό ότι στην ανατολική Ελλάδα οι επιζώντες προσπάθησαν να διατηρήσουν τα μυκηναϊκά έθιμα για μερικές ακόμη γενιές. Σε άλλες περιοχές, οι εναπομείναντες απομονώθηκαν τελείως αλλά  εξακολουθούσαν να ακολουθούν τα έθιμα των προγόνων τους. Πάντως το χαρακτηριστικό ήταν ότι σε όλους τους νέους οικισμούς η τεχνολογία οπισθοδρόμησε το ίδιο με την αρχιτεκτονική και γενικά παρατηρήθηκε μια υποχώρηση στο σύνολο του τρόπου ζωής.
Στη Μεσσηνία ειδικότερα, τα σημάδια ήταν περισσότερο εμφανή από άλλες περιοχές επειδή εκεί ο μυκηναϊκός πολιτισμός είχε φτάσει σε μεγάλη ανάπτυξη. Επειδή όλα τα τεκμήρια τα οποία υπάρχουν από τους σκοτεινούς αιώνες προέρχονται από τάφους είναι εξαιρετικά επικίνδυνο να μπορούμε να μιλάμε για ακριβή χρονολογικό καθορισμό των ευρημάτων. Στην περίπτωση όμως των Νιχωρίων υπάρχει πλήθος τεκμηρίων από τη σκοτεινή εποχή έτσι ώστε να μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα  για τον οικισμό αλλά και για τη Μεσσηνία γενικότερα1.

0 Σχόλια
Διαβάστε περισσότερα...
<< Αρχική < Προηγούμενα 1 2 3 Επόμενα > Τελευταία >>
Αποτελέσματα 1 - 20 από 48